Dessa köpvillkor gäller dig som köper varor genom antingen den här webbplatsen eller genom vår butik. Särskillda villkor gäller för dig som säljer begagnad utrustning till oss som du hittar här.

Gäller fr.o.m. 2013-08-01

Köpvillkor

Instant Techs i Stockholm AB äger och förvaltar denna sida på internet (www.itechstore.se) nedan kallad iTech Store. Vi förbehåller oss rätten att ändra våra köpvillkor utan något föregående varsel. De priser och köpvillkor som var online vid beställningstillfället är det som gäller för ditt köp.

Pris

Priser på iTech Store redovisas inklusive moms och exklusive frakt.

Leveranstid

Vi levererar våra produkter med Posten som brev eller paket. Leveranstiden är normalt 1–3 arbetsdagar om varan finns på vårt lager inom Sverige. Leveranser till EU-länder varierar mellan 2-7 arbetsdagar. 

Order

När vi tagit emot din order bekräftar vi denna via e-post. iTech Store friskriver sig från ersättningar till kund vid leveransförsening eller skada på vara.

För närvarande tar vi bara emot beställningar för leverans inom EU.

Betalningsalternativ

  • Direktbetalning
    Är du ansluten till Internetbanken hos Nordea, Swedbank, SEB eller Svenska Handelsbanken kan du göra betalningen direkt från ditt konto.
  • Bank/kreditkort
    Betalar du med Visa eller Mastercard görs det med hjälp av 3D Secure. Ett helt säkert sätt att överföra pengar över Internet. Överföringen sker med SSL-kryptering genom betalväxeln DIBS (http://www.dibspayment.com/) vilket förhindrar obehöriga att se dina kortuppgifter. iTech Store sparar alltså ingen information om själva kortet utan den informationen lagras endast hos DIBS.
  • PayPal
    Föredrar du att betala med PayPal accepterar vi även betalning med denna metod. Du behöver inte vara PayPal kund utan kan betala med kort via PayPal också.

Fraktkostnad

Vi debiterar frakt på beställda varor enligt följande taxa inom Sverige:

  • Postpaket/brev 0 – 2 kg 99 kr
  • Postpaket 2 – 15 kg 180 kr

Avvikelser i fraktkostnader finns på specifika produkter beroende på särskilda fraktsätt. Dessa avvikelser redovisas i kassan.

Personuppgifter inloggning

I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få ta del av den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice. 

Vi försäkrar att vi inte säljer eller överlåter några personuppgifter till andra parter.

Transportskador

Om en transportskada skulle uppstå måste du göra en anmälan om skadan. Är ytteremballaget skadat görs anmälan direkt till transportören. Är varan skadad måste anmälan ske inom 7 arbetsdagar från det att varan togs emot. Anmälan görs då till vår supportavdelning. Beroende på skadans omfattning byts produkten ut eller så ordnar vi med en reparation.

Instruktioner/teknisk kunskap

Nästan alla våra reservdelar kräver djup teknisk kunskap och specialverktyg för att kunna installeras till rätt utrustning. Det är upp till beställaren att själv ta reda på vilka reservdelar som är nödvändiga och avgöra om installation kan göras på ett säkert sätt. Finns minsta osäkerhet rekommenderar vi att ni istället lämnar den utrustning som avses repareras till oss för professionell reparation mot en tilläggsavgift, vi lämnar då även garanti på vår service.

Retur/ångerrätt

Enligt distansavtalslagen har man som konsument rätt att ångra sitt köp utan anledning inom 14 dagar från det man tagit emot varorna. Returnerade varor ersätts fullt vid retur i oskadat skick exklusive returfraktkostnader. Du har även 14 dagars bytesrätt som löper från den dag du mottog din beställning. Varan får funktionstestas men inte ha varit använd och skall återsändas i originalemballage. Sker retur i annat emballage förbehåller sig iTech Store rätten att göra ett returavdrag.

Villkor för retur/ångerrätt

Innan retur av vara kan ske skall du kontakta vår support avdelning, och skriva varför du vill returnera varan. Du får då ett email med returnummer och fraktuppgifter. Vid samtliga returer står köparen för leverantörens fraktkostnader. Resterande belopp krediteras köparens konto eller kreditkort inom 30 dagar från retur.

Ej utlöst försändelse
I fall köparen inte tar emot eller löser ut beställd vara debiteras fraktkostnaden samt en expeditionsavgift om 250 kr. 

Produktgaranti/Reklamation

Vi lämnar 1 års garanti på nya produkter och reservdelar samt 3 månaders garanti på begagnade. Garantin omfattar inte fel som uppkommit till följd av olyckshändelse, åverkan eller obehörigt ingrepp eller felaktig installation/inkoppling. Produkten skall vara använd med gott omdöme och i normal omfattning. Fel skall anmärkas omedelbart efter att det upptäckts. iTech Store ansvarar inte för följdfel uppkomna p.g.a. att felaktig vara använts efter det att fel upptäckts eller borde ha upptäckts.

När fel upptäcks skall du ta kontakt med vår support avdelning för att få ett RMA nummer. Konsument står för fraktkostnader för att reklamera. Alla garantier/reklamationer förutsätter att våra köpvillkor, instruktioner och skötselanvisningar följts.

Servicegaranti

Vi lämnar även 90 dagars garanti på reparation/service utförd av tekniker på iTech Store. Denna garanti omfattar endast de fel som servicen åtgärdade.

Om reparationen avsett en fuktskadad utrustning, gäller endast servicegarantin om en fullständig sanering har genomförts av iTech Store.

Tid för utfört servicearbete

Tider som anges är uppskattningar baserade på normaltider. Det kan hända att vissa reparationer tar längre tid även om det är undantagstillfällen.

Ansvarsbegränsning

En del servicearbeten kräver att eventuell innehåll i din enhet raderas, som t.ex. dokument, telefonbok, bilder, m.m. iTech Store ansvarar inte för förlorat innehåll. För inlämnad utrustning ansvaras högst 1 månad.

På grund av att begagnad utrustning kan ha vissa egenheter, t.ex kontaktproblem pga korrosion på kontaktytor, igenrostade skruvar, dolda fel, försvagade komponenter etc så kan det ibland hända att nya fel uppstår vid reservdelsbyte. Vår ambition är att alltid lösa uppgiften utan att det drabbar kunden men i vissa fall kan det utgå en extra kostnad för att reparera dessa fel. Detta sker med godkännande från slutkund.